Tak, tak, tak czekałam na ten moment od zimy. Sezon pomidorowy możemy uważać za otwarty. W tym okresie możemy dostać pomidory w różnych kolorach od zielonego, po żółty, pomarańczowy, a na czerwonym kończąc. W kuchni wykorzystać go możemy pod różną postacią. Zajadając się surowymi, a także używać, jako dodatków w postaci przetworzonej np. koncentratów, sosów czy dobrze znanego Nam ketchupu. Pomidor zajmuje czołowe miejsce w zbiorach warzyw w krajach Unii Europejskiej gdzie Polska jest jednym z głównych eksporterów pomidorów na świat.

przetwory z pomidorów
Co Pan kryje w sobie Panie Pomidorze ? (właściwości odżywcze pomidora)

Pomidor zawiera dużo witamin. Najwięcej w pomidorze znajdziemy witaminy C, która wpływa na ogólną kondycję fizyczną organizmu oraz układ odpornościowy. Pomidor zawiera też sporo witaminy E oraz beta-karoten, które są silnymi antyoksydantami wykorzystywanymi w walce z wolnymi rodnikami, nadają skórze młody i zdrowy wygląd. Dodatkowo witamina E wzmacnia naczynia krwionośne oraz chroni przed miażdżycą. Witaminy z grupy B wpływają korzystnie na metabolizm cukru i odkładanie się cholesterolu we krwi zmniejszając ilość “złego” cholesterolu LDL a podnosząc ilość “dobrego” cholesterolu HDL. W pomidorach znaleźć również możemy witaminę K, która zwiększa krzepliwość krwi.
Pomidory to też bogactwo mikro- i makroelementów. Jednym z najważniejszych jest potas, który dzięki swojemu moczopędnemu działaniu obniża ciśnienie krwi. Warzywa tych znajdziemy również wapń, magnez i żelazo, a także rzadko spotykane w produktach spożywczych mangan, miedź czy kobalt.

Siła likopenu

Najcenniejszym składnikiem pomidora jest likopen, barwnik, któremu pomidory zawdzięczają czerwony kolor. Jest to najsilniejszy antyutleniacz z całej grupy pochodnych karotenu. W naturze zawierają go pomidory, arbuzy, czerwone grapefruity oraz owoce dzikiej róży. Ze względu na cenę i powszechność występowania największe znaczenie praktyczne mają oczywiście pomidory.

Co ciekawe, szczególnie dobrze przyswajalny dla człowieka jest likopen poddany termicznej obróbce, czyli zawarty w zupach, ketchupie, przecierach, sosach, sokach i koncentratach. Podczas obróbki termicznej dochodzi do zerwania niektórych wiązań chemicznych, w wyniku, czego likopen przekształca się w związek o wiele łatwiej przyswajalny dla naszego organizmu. Poziom likopenu we krwi po zjedzeniu przetworów pomidorowych jest dwa-trzy razy wyższy niż po spożyciu świeżych pomidorów.

Piękna figura i uroda ta moc tkwi w pomidorach

Z pomidorami powinny się zaprzyjaźnić wszystkie osoby, które chcą się odchudzić. Pomidor w większości bo aż w 93 proc. składa się z wody, nie jest więc bardzo kaloryczny. W 100 g znajduje się ok. 15 kcal. Dodatkowo zawierają błonnik, który na długi czas zapewnia uczucie sytości. Zawartość potasu ułatwia natomiast pozbywanie się nadmiaru wody z organizmu. Pomidory sprzyjają również zachowaniu pięknej urody. Witamina C zwiększa stopień dotlenienia skóry oraz wzmacnia drobne naczynia krwionośne. Zapobiega też nadmiernej łamliwości włosów i ich wypadaniu. Witamina E chroni przed powstawaniem zmarszczek i przedwczesnym starzeniem się.

Przestroga Zielonego Pomidora !!!

Bardzo ostrożnie powinniśmy podchodzić do niedojrzałych-zielonych pomidorów. Zawierają najwięcej szkodliwego związku- tomatyny. Uaktywnia się on zwłaszcza po skropieniu warzyw octem. Jedzenie np. znacznych ilości sałatki z zielonych pomidorów z sosem winegret może powodować migreny, mdłości, wymioty czy biegunki. Takich nieprzyjemności nie będą natomiast wywoływać przetwory z tych samych zielonych pomidorów. Tomatyna pod wpływem wysokiej temperatury traci wszystkie swoje szkodliwe właściwości.

Kiedy ograniczyć spożywanie pomidorów

Z ograniczeniem pomidorów w diecie powinni się liczyć osoby chore na reumatoidalne zapalenie stawów i dnę moczanową. Muszą też na nie uważać cierpiący z powodu zgagi. Jeśli mamy wrażliwy przewód pokarmowy, obierajmy pomidory ze skórki. W podobny sposób należy postąpić, gdy podajemy je osobom mającym problemy z gryzieniem. W przypadku matek karmiących należy unikać pomidorów, a w przypadku diety u małych dzieci powinny być wprowadzane stopniowo – zmniejszy to ryzyko pojawienia się alergii.

Wartość odżywcza pomidora 100 g znajdziemy:

15 kcal = 63 kJ
Węglowodany = 4 g
Błonnik = 1 g
Witamina C = 23 mg (31% dziennego zapotrzebowania)
Sód = 8 mg (0.5% dziennego zapotrzebowania)
Potas = 282 mg (6% dziennego zapotrzebowania)
Wapń = 9 mg (0.9% dziennego zapotrzebowania)
Fosfor = 21 mg (3% dziennego zapotrzebowania)
Magnez = 8 mg (2.5% dziennego zapotrzebowania)
Żelazo = 0.5 mg (3% dziennego zapotrzebowania)
Cynk = 0.26 mg (3% dziennego zapotrzebowania)
Miedź = 0.06 mg (% dziennego zapotrzebowania)
Mangan = 0.06 mg (7% dziennego zapotrzebowania)
Jod = 1.1 mg (100% dziennego zapotrzebowania)

Pani Witaminka administrator

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *