alternatywa dla cukru

Każdy z Nas zna to uczucie kiedy przychodzi ochota na coś słodkiego albo nie wyobrażamy sobie popołudniowej kawki bez jakiegoś ciacha. To wszystko za sprawką cukru. Wszyscy wiemy, że jest szkodliwy, ale i tak nie możemy oprzeć się jego pokusie. Uzależnienie od cukru dotyka bardzo wielu ludzi. Ten słodki proszek jest wysoce szkodliwy dla naszego organizmu, a jednak większość z Nas nie bierze sobie tego na poważnie do serduszka i nie traktuje tego tak poważnie jak uzależnienie od picia alkoholu czy palenia papierosów. W 2013 roku średnio na jednego mieszkańca w Polsce spożycie cukru wynosiło ok 41,9 kg ( dane GUS) daje to średnio ok 22 łyżeczki cukru. Przy czym dzienna norma według WHO w diecie 2000 kcal wynosić powinna 50 g (ok 10 łyżeczek). Sami widzicie, że ze spożyciem cukru u Polaków nie jest ciekawie.

Wpływ cukru na organizm człowieka ?

Wielu ludzi zadaje sobie to pytanie. Jaki wpływ na organizm ludziki ma spożywanie cukru ? A jak za raz przekonacie się sami lista negatywnych skutków jest dość spora.

  • Zakwasza organizm ‐ dobra pożywka dla drobnoustrojów
  • Sprzyja powstawaniu próchnicy zębów, zapaleniu ozębnej, paradontozy
  • Sprzyja rozwojowi grzybów i drożdżaków (grzybice, kandydoza)
  • Zakłóca gospodarkę hormonalną
  • Jest czynnikiem powodującym niewydolność układu immunologicznego
  • Przyspiesza procesy starzenia
  • Stanowi „puste kalorie” ‐ może spowodować hipoglikemię i prowadzić do otyłości,
  • Istnieje jednoznaczny związek między spożyciem cukru a chorobami serca i układu krążenia
  • przyczynia się do rozwoju ADHD u dzieci i agresji u młodzieży.

zamienniki cukru

Zamiennik dla cukru- jego rodzaje

Na szczęście notuje się spadek spożycia białego cukru (tego kupowanego w torebkach) przez Polaków. Jest to spowodowane, co raz to większą świadomością Polaków, a także większym zainteresowaniem na temat własnej diety. Co jednak, jeśli lubimy wieść „słodkie życie”  i nie wyobrażamy sobie funkcjonowania bez słodkiego smaku. Przede wszystkim wybierajmy z głową. Na rynku jest wiele zamienników cukru, które są o wiele zdrowsze. Mamy w czym wybierać.

Poniżej przedstawiam kilka zamienników cukru.

MIÓD

Posiada właściwości przeciwzapalne i antybakteryjne. Dodatkowo każdy miód jest bogaty w aminokwasy, witaminy z grupy B oraz mnóstwo minerałów (żelazo, wapń, miedź, magnez, mangan, potas, sód i cynk, fosfor). Jest to jego nieprześcigniona wręcz przewaga nad zwykłym cukrem, który oprócz pustych kalorii nie dostarcza organizmowi niczego więcej. Jeśli jednak chodzi o indeks glikemiczny i kaloryczność, to niestety miód jest w tym bardzo podobny do białego cukru.

zamienniki cukru

SYROP KLONOWY

Jest wartościowym zamiennikiem cukru (zawiera: potas, magnez, wapń, witaminy z grupy B), którego z pewnością nie można nazwać pustymi kaloriami. Należy jednak stosować go w umiarkowanych ilościach, ponieważ zawiera sporo sacharozy. W stosunku do cukru ma mniej kalorii (cukier ok. 400 kcal/100 g, syrop – 270 kcal/100 g), ale z powodu wysokiego IG lepiej używać go okazjonalnie.

KSYLITOL

Uzyskiwany z drzewa brzozy.  W przeciwieństwie do zwykłego cukru, nie fermentuje w żołądku, nie powoduje próchnicy jak cukier, a wręcz przeciwnie – pomaga utrzymać mineralizację zębów.  Kalorie z ksylitolu przyswajane są przez organizm bardzo powoli, nie powodując skoków poziomu cukru we krwi. Oznacza to, że ksylitol może być stosowany przez osoby chore na cukrzycę oraz z hiperglikemią. Jego indeks glikemiczny wynosi 7, podczas gdy indeks glikemiczny cukru to 100.

Wada: Nadmiar w diecie może doprowadzić do nadmiernego gromadzenia się gazów w jelitach, lekkich biegunek lub skurczów. Jest to sprawa mocno indywidualna –należy najlepiej wypróbować na sobie jaka dawka nie powoduje negatywnych skutków.

STEWIA

Stewia to roślina pochodząca z Paragwaju, której liście zawierają słodkie w smaku substancje, które są idealną alternatywą dla cukru. Stewia jest ok. 300 razy słodsza od cukru, dodatkowo stewia nie jest przyswajana przez organizm człowieka i z tego względu ma zero kalorii. Dziś produkuje się z niej naturalne słodziki i stosuje, jako naturalną substancję słodzącą. Uważa się, że stewia jest bezpieczna do spożycia nawet przy większych dawkach. Istnieją jednak badania, które pokazują negatywny wpływ na zdrowie (badania na szczurach, które ukazały, iż wysoka dawka ma wpływ na zmniejszenie płodności u tych gryzoni). Badania te jednak wymagają powtórzeń i nie ma jednoznacznej opinii co do tego tematu. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest stosowanie różnych zamienników w innych odstępach czasu.

ERYTROL

Uważany za bardzo zdrowy zamiennik dla cukru. Jest praktycznie identycznie słodki jak biały cukier. Jego indeks glikemiczny wynosi zero, dzięki czemu jest bezpieczny dla cukrzyków. Poza tym pozwala ograniczyć rozwój próchnicy zębów i chroni organizm przed działaniem wolnych rodników. Erytrol jest także polecany na diecie odchudzającej, gdyż praktycznie nie zawiera kalorii (0,4 kcal na 1 gram, dla porównania – cukier to 4 kcal na 1 gram).

 

Pani Witaminka administrator

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *